Detta är köp- och användarvillkoren för Träbolaget i Ljungbyhed AB (nedan Träbolaget) (nedan Villkoren). Avtalsvillkoren tillämpas mellan Träbolaget och konsument (nedan Kunden) då Kunden köper produkter från Träbolaget via Träbolagets webbplats www.trabolaget.se.

Dina kontaktuppgifter kommer endast att ses och behandlas av Träbolaget och våra samarbetspartners. Dina kontaktuppgifter kommer aldrig säljas eller på annat vis spridas till tredje part utan ditt godkännande.

Kampanjer och erbjudanden som vi har på Webbplatsen kan skilja sig åt från våra fysiska butiker.

Beställning och bekräftelse

För att kunna göra ett köp på Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. När du accepterar Villkoren förbinder du dig att följa dem i sin helhet. Vidare godkänner du och bekräftar att du har tagit del av integritetspolicyn och godkänt användningen av cookies.

Genom att du godkänner Villkoren samtidigt som du lägger din beställning uppstår ett bindande avtal mellan Träbolaget och dig som kund. I samband med att du lägger din beställning accepterar du även att du blir betalningsskyldig motsvarande orderns totalbelopp. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade e-postadress. Denna orderbekräftelse fungerar även som garantibevis efter fullt erlagd betalning.

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Träbolaget arbetar för att hålla all information korrekt och uppdaterad. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar vad gäller produkter och tjänster och ansvarar inte för att denna information är korrekt. Vi reserverar oss därmed för att kunna justera dessa uppgifter, såsom pris eller andra produktuppgifter kritiska för köpet, innan, efter eller under ett köp.

Betalningsalternativ

På webbplatsen använder Träbolaget Klarna AB som leverantör utav betaltjänster. Detta innefattar kortbetalning, faktura, kontofaktura samt delbetalning. Klarna erbjuder en marknadsledande och säker betallösning. Klarnas transaktioner och all kontakt med dom sker krypterat enligt branschpraxis.

Om det är första gången du nyttjar Klarna görs en kreditupplysning. Klarna erbjuder också möjligheten att skjuta på förfallodatumet via deras webbtjänst MyKlarna eller genom att direktkontakta Klarna.

Klarnas fullständiga villkor finner du här, https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/sv_se/account/terms.pdf.

Betalning i butik
I butik erbjuds kortbetalning via I-Zettle som också har en marknadsledande betalningstjänst.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som den var i när du mottog den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Leveranser

Hemleverans
Träbolaget erbjuder hemleverans. Varor levereras till två fraktzoner baserat på avståndet till leveransadress, Zon 1: 1-3 mil, Zon 2: 3-6 mil. Priset för leveransen är baserat på den zon du befinner dig i, en fast utkörningsavgift samt en vikt- och volymbaserad rörlig avgift. Fraktkostnaden för hemleverans för varorna du vill köpa visas i samband med att du slutför ditt köp i kassan. Efter genomfört köp kommer Träbolaget att kontakta er för att överenskomma leveranstillfälle. Leveranstiden är ca 5 arbetsdagar. Vid förändringar i leveransplanen kommer Träbolaget att hålla er informerad, ombokningar kan förekomma. Om kund inte är hemma på avtalad tid kommer varorna att lastas av på lämplig plats vid tomtgräns.

Uthämtning i fysisk butik
Du kan givetvis alltid hämta ut dina varor i vår butik.

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

Leveransförsening
Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi gör vårt bästa för att fullfölja din beställning men det kan finnas omständigheter som försvårar för oss såsom om leverantören inte kan fullfölja sitt åtagande till oss etc.

Vid Force Majeure, händelse av omständigheter som står utanför Träbolagets skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Träbolagets förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger två månader har såväl du som Träbolaget rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Risker vid transport
Träbolaget står för transportrisken från lagret till dig (d.v.s. för en skadad eller bortkommen vara). Observera att du vid ev. reklamation måste spara emballaget för att anmälan ska vara giltig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer kan överlämnas till oss direkt i butik eller skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig ifall du köpt varan med en sådan frakt.

Om varan är skadad vid leverans är det viktigt att du sparar emballaget.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du sända eller lämna tillbaka varan till oss mot uppvisande utav kvitto.

Återbetalningsskyldighet

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror givet att du betalat för sådan frakt.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.

Reklamation

Om du fått en trasig eller felexpedierad vara, vänligen kontakta oss inom 14 dagar, med information om felet, artikelnummer samt ditt ordernummer. Vi tillämpar konsumentköplagens (1990:932) reklamationsrätt, vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år eller innan sista förbrukningsdatum har löpt ut, reklamationen skall dock göras inom skälig tid. Med skälig anses tid anses 2 månader vara skäligt för att upptäcka en eventuell skada eller defekt på en produkt.

Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen och vid en eventuell tvist följer Träbolaget Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och EUs Online Dispute Resolution.

En reklamation ersätts alltid i första hand av en ny vara. Kan inte detta alternativ erbjudas tillämpar vi full returrätt.

Fakturabetalning och returer

Om du har valt att betala din order mot faktura är det viktigt att du tar kontakt med oss för att starta en retur. Har du köpt via Klarna behöver du själv kontakta dom för att förlänga fakturans förfallodatum. Se mer info här.

När vi har mottagit och hanterat din retur kommer du att krediteras för den/de varorna och vi skickar dig antingen en kreditfaktura på det belopp som ska dras av ifrån din originalfaktura, alternativt om köpet gjorts med Klarna och du skjutit på förfallodatumet, kommer Klarna att skicka dig en ny faktura.

Tvister

Träbolaget följer Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer och svensk lagstiftning om tvist skulle uppstå. Mer om information om EU’s gemensamma tvistlösningar återfinns här https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV

Ändringar utav villkor

Träbolaget förbehåller sig rätten att göra ändringar i Villkoren när som helst i tiden. Alla ändringar av Villkoren kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen). Träbolaget rekommenderar dock att du håller dig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Se vår integritetspolicy.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.